Hendaiak, Irunek eta Hondarribiakk Bidasoa ibaiaren bokalea osatzen dute gaur egun, gizakian gune hau mila urtez okupatu duelarik. Antzinatean, Oiasso portu hiria (gaur egun Irun hiria dagoen tokian) komunikazio, merkataritza eta meatzaritza gune garrantzitsua zen.
Marinelek eta nabigatzaileak maiz Bizkaiko golkoaren hondoa markatzen duen gune horri erreferentzia egin diote.
Berantago, muga bat ezarri da han. Eta muga dioenak gerra eta bakea ere esaten du. Arrantza portutik, Hendaia eta Fontarrabie gotorleku bilakatuko dira. Eta hala eta guztiz ere, Bidasoako arrada haziko da.
Irun Ptolomeoren mapetan
Bildumak, zoritxarrez, ez du aitzineko denboran egindako kartarik. Baina 15. edo 16. mendeko mapek hein handi batean Claude Ptolomeo (100-168) jakintsuare Geografia baliatzen dute, eta batzuetan garaiko izen zaharrak agertzen dira.
1578 - Mercatoren mapa
16. mendean, Gerard Mercator (1512-1594) kartografoak Irun agerazten du lehengo Oiasso izena baliatuz (Easo).
Hondarribia eta Higer lurmuturra, nabigatzaileen gidamarka
16. menda arte, nabigazio mapa ugari dira Higer lurmuturra gidamarka gisa baliatzen dutenak.
Puntu horrek markatzen ditu Bidasoako bokalea, eta Bizkaiko golkoko puntu sakonena. Mapen arabera, Bizkaiko golkoa Gaskoiako golkoa edo Kantauriar itsasoa izenekin agertzen da. Hondarribia maiz agertzen da.
1325 - Angelino Dalortoren mapa
1325an, Angelino Dalortoren portulanoak Hondarribia izendatzen du (Fontarabia, eta Higer lurmuturra (Figo)
1502 - Esteko Herkulesen mapamundia
1502ko mapamundia portugesa batek Hondarribia aipatzen du (Ponterabía).
1550 - Mapa nautiko baten zati bat
Hondarribia (Fonterabia) et le Higer lurmuturra (c. Figo) 1550eko mapa nautiko batean agertzen dira.
1590 - Arcachon eta Bizkaiko itsabazterren mapa
1590ko Herbehereetako mapa batek aipatzen ditu Hondarribia (Fonteravie) eta Higer lurmuturra (C. Figuer), baita ere Santa Anako lurmuturra (S. Anna) gaur Hendaian dagoena.
Gerrak eta bakea
17. mendetik, Frantziako eta Espainiako erresumen arteko muga Bidasoaren inguruan egonkortzen da. Badia gerra eremu bilakatzen da, bake eremu bezain bat.
1638 - Hondarribiko setioa
Hogeita Hamar Urteko Gerra garaian, 1638ko uztailean, frantses armadako 27 000 soldaduek Hondarribia eta hango armatuitako 1 500 gizonak setiatzen ditu. Hondarribitarrek erresitentzia mantenduko dute Espainikao armada iritzi arte eta frantsesek ihes egin arte. Hondarribiako hiriak egun hau urtero ospatzen du irailaren 8ko alardearen bidez.
1638 - Plan au vray de Fontarabie et des lieux circonvoisins
1638 - Plan du siège de Fontarabie
1640 - Vue du siège de Fontarabie
1659 - Bake ituna
Pirinioetako Hitzarmenak bake "definitiboa" adosten du Espainia eta Frantziako koroen artean. 1659ko azaroaren 7an izenpetua da Konpantzia edo Faisaien uhartean, Bidasoaren erdian.
Mazarin kardinalak eta don Luis de Haro lehen ministroak ospe handiz izenpetu zuten ituna, bidea irekiz Luis 14.a eta Maria Teresa Austriakoaren ezkontzari, 1660an, Donibane Lohizunen. Gertakari horrek ikusgarritasun handia eman zion uharte horri, geroztik Frantziak eta Espainiak txandaka gobernatzen dutena, administrazio aldaketa bat eginez sei hilabetero.
1659 - Plan de lisle de la conférence
1659 - Plan de la rivière de Bidasso
1681 - Hendaiako gotorlekuaren eraikitzea
Bakea "behin betikoa" da, baina mesfidantza ere. Vaubango markesa (1633-1707) ingeniarien gidaritzapean, Frantses erresumak fortifikazioak eraikitzen ditu Hendaian, Hondarribiako harresien parean, Luis 13.aren garaian eraikitako gotorlekua oinarritzat hartuz. Hendiako herria horren inguruan zabaltzen da.
1693 - Plan de la Redoute d’Andaye 1693
1693 - Plan de la Redoute d’Andaye 1693
17.. Plan de Fontarabie et de la redoute d’Andaye
1725 - Plan du fort d’Hendaye en 1725
1719 - 1719ko maiatzaren 27ko Hondarribiko erasoa
1719an, Donostia erasotu aitzin, James Fitz-James Berwickeko dukeak Hondarribia erasotzen du eta erorrarazten.
1719 - Plan de Fontarabie situé en la province de Biscaye
1719 - Plan de Fontarabie et de la tranchée ouverte
1719 - Plan des attaques de Fontarabie assiegé
Bereizmen handiko mapa
1719 - Plan des attaques de Fontarabie assiegé le 27 au 28 may et rendu le 16 juin [1719]
1719 - Plan de Fontarabie, situé en la province de Biscaye
1823 - Urdazuriko gudua
Frantses iraultzaren ondotik, gerra abiatzen da eta Bidasoaren hegietan guduak iragaten dira, 1793an bereziki noiz dragoien 18. erregimentuko Chauvin izeneko soldadu bat hil zen, bere izena emanez laburzki Donibane Lohizune eta Ziburuko herriei. Garai horretako gutxi dokumentatua da Bilketako mapa funtsean.
Ondoko hamarkadak ez ziren bareagoak izan. 1823an, Urdazuriko gudua, Wellington marexalaren garaipenarekin bukatzen dena, Bidasoaren zeharkatzearekin abiatu zen.
1823 - Plan of operations in the western Pyrennes and South of France in the years 1813 & 1814
Arrada
Ibilgarria ez den ibaia
Bidasoa ez da ibilgarri gisa kontsideratua. Mareak agerrazten eta desagerrazten ditu sable zergadak edo uharteak, eta haren bazterrak ez dira egonkortuak. Ipar Euskal Herriko beste ibaiak ez bezala, ez du zirga biderik bere hegietan.
Nabigatzaileak badiaren kanpoko aldean amarratzen dira, Higerko arrrada deitzen duten gunean.
1692 - Carte de la rade du figuier
1695 - Carte et plans Dandaye et de Fontarabie
1753 - Carte du cours de la riviere de Bidassoa et de ses enderlats
17.. Veüe de la baye et de la ville de Fontarabie
Badia baten agerraldia
19. mendean, herrixkak diren Irun, Hendaia eta Hondarribia hiri bilakatuko dira. Zabalduko dira lurraruntz, baita ere Bidasoaren alde, hegiak egonkortuz, egiazko badia bat sortu arte.
1826 - Côte ouest de France et côte nord d’Espagne de Bayonne à St Sébastien
Garraioen bidegurutzea
Le 20e siècle va venir renforcer l’urbanisation de la baie. Au delà de la voie de chemin de fer inaugurée en 1864, le territoire s’équipe de routes, d’autoroutes et même d’un aéroport. Les abords de la Bidassoa sont totalement domptés, et les enceintes militaires restent avec une nouvelle vocation plus touristique. 20. mendeak badiaren urbanizatzea azkartuko du. 1864an estreinatutako trenbideaz gain, lurraldean autopiosta bat agertuko da, baita ere aireportu bat. Bidasoaren ertzak osoki gizakien menpe dira, eta gotorleku militarrak beti horr dira, funtzio turistiko berri batekin.