Lekuak

Aturri bazterreko Baiona historia hiriaren eta antzina arrantzale portu zen eta orain nazioartean ospetsua bilakatu den Biarritz turismo gunearen arteko eremua da, seguruenik, Ipar Euskal Herri osoan azken hamarkadetan paisaiaren eta naturaren eraldaketarik erradikalenak jasan dituena, Lapurdi kostaldeko patuaren lekuko. Eremu hiruki hori da, nola edo hala, Angeluren 27 km²ko lurraldea, Kantauri itsasoak eta Aturri ibaiak mugaturik.

Angeluren historian zehar etengabeko joera izan da intak eta sakonuneak okupatzeko eta antolatzeko, horien idortzeko eta laborantza edo hazkuntza lur bilakatzeko. Prozesu geldo eta luzea, geroko urbanizazio berantiar eta masiboak ordeztuko zuena.

Baiona hiriaren atzealdea

Angelu populatu zenaren frogak Erdi Aroan (XI eta XII. mendeak) ditugu, non Berindos (gaur egun Brindos) izeneko eliza aipatzen den, baita landa eremu bat ere. Ordutik goiti beste eremu edo leku batzuk agertzen ziren: Balichon, Beyris, Haritzaga, San Leoneko parrokia, Hasketako portua.

Landa eremu zabala erliebe xumez (lehen biztanleak kokatu ziren Brindos eta Sutar bezalako ordokiak eta terrazak) eta lur apalez (itsasbazterreko dunak, ibai ertzeko bartak eta errekak) osatua zen. Orotariko laborari etxaldeak zeuden (egurra, fruitu ondoak, mahastiak, errotak) eta laborantzaz eta behi hazkuntzaz bizi ziren.

Entitate bakarra baino, auzo multzoa zen, dentsitate txikiko parrokia antolaketarekin, eta Baiona apezpiku, bizkonde eta merkatari hiri handiarekin lehiatu ezinik.

Izatez, hiriburuaren hornitzaile naturala zen Angelu. Landa eremurik aberatsenak Baionako burges zenbaiten jabegoa izan ohi ziren. Bestalde, barta ugari Baionako idien bazkaleku bezala baliatzen zituzten, baita animalientzako inaurkinentzako oteak mozteko. Bi udalen arteko lehia biziak baziren lur horien inguruan, izan jabegoarentzat nola bertako baliabideen kontrolatzeko.

Aturri ibaiaren bokalearen gorabeherak

16. mendea

Eremuaren antolaketa geografikoa birmoldatuko zuen aldaketa nagusia gertatu zen XVI. mendean, Aturri ibaiaren itsasoratzea lekuz aldatu zenetik.

Aturrik berez, bokale aldakorra zuen, Vieux-Boucau eta Capbreton artean ibili ohi zen. XVI. mende osoan, Baionako merkataritza gainbeheran zegoen, bokalea urrun izanik, eta bereziki Barra hondarrez betetzen zelako, itsasontzi handiek ezin baitzuten itsasadarrean sartu. 1570 urteetatik goiti, Louis de Foix ingeniariak, bertako langileen indarrez baliatuz, Baionatik itsasorako aterabide zuzena zulatu zuen, noizean behin, urtaro eta eguraldiaren arabera, ibai-adar batek markatu bideari jarraikiz.

1578ko urriaren 25ean, enbata bortitz batek Aturriren desbideratzea behartu zuen: Errobik bat batean gainezka egin zuen, Baiona osoa urperatzera mehatxatuz, eta Aturriko urak itsasora bortxatu zituen, aterabide berria irekiz.

Ordutik, Baionako portuko jarduera azkartu zen. Bakailao arrantzak eta balea ihiziak arrantzale eta armadoreak aberastu zituzten XVII. mende bukaera arte.
Alabaina, beste bi mendez oraindik, Aturriren bokaleak aski ezegonkor izaten segitu zuen.

Laborantza lurra

Lurraldeak orotariko zoruak eskaintzen zituen, baita laborantza mota ugari egiteko aukera ere. Hortaz, XX. mendera arte bilakaera aipagarria izan zuen.

Beyris eta Balichon-eko bartak

Aturri bazterretako eremu honetan zingiretako errekaño andana isurtzen ziren. Ekinokzioko marea handiek lur apal hauek urez estali ohi zituztenez, luzaz bazkaleku preziatuak izan ziren. Baionako harakinei eta Aspe haraneko artzainei ere alokairuan ematen zizkieten. 

17.. - Environs de Bayonne

Bereizmen handiko mapa

17.. - Environs de Bayonne

Antolamendu eta urbanizazio intentsiboak

Angelu Biarritzerako bidean zegoen, non XVIII. mendean itsas bainuak garatzen hasi zirenetik Baionako burgesak eta Espainia nola Ingalaterrako bezero gero eta gehiago joaten baitzen.

1771 - Cassiniren mapa

Baionatik Biarritzerako bidea luzaz hondarretik egiten zen, nekez, eta itsas bainuzaleak garraiatzeko orgak pasatzen ziren nagusiki. Alabaina, Berry-ko dukesaren 1828ko bisita prestatzeko (Frantziako koroaren oinordekoaren ama) bidea errepide bilakatu zuten. Laster diligentziek, zalgurdiek eta omnibusek baliatuko zuten.

XX. mende bukaera: hiria hedatu da

50ko hamarkadatik aurrera, ekonomia krisi eta gerren ondotik, eta frankismoaren bukaerarekin, turismoa pixkanaka garatzen hasi zen. Barratik Amodio Ganbara arteko hondartzak jatorri orotako turistentzako oso erakargarri bilakatu ziren. Berreraikuntza eta garapen materialeko garaiak izan ziren: Biarritzeko nazioarteko aireportua bukatu zen (1954) eta A63 autopista 1972an iritsi zen bertara.

1996 - Vue aérienne

XX. mende bukaeran, Biarritz, Angelu eta Baiona hirigune bat eta bakarra bilakatu ziren. Angelu oso hiri sakabanatua da, lehengo laborantza lurren antolaketarengatik. Lur sailak batak besteen ondotik saldu baitziren eraikuntzen egiteko.

Izan duen laborantza iraganetik, mapetan gaur egun berdegune batzuk baizik ez dira ageri: Chibertako oihana Xibaltare pinudi handitik gelditzen den zatitxoa, Notre -Dame du Refuge serora jabegoaren laborantza lurrak (15 hektarea pinudi eta artadi, zenbait parke eta lorategi), iraganeko jabego handien hondarrak direnak.

Orain, Angeluk iraganeko laborantza ondarearekin lotura egin nahi luke. Horretarako, azken urteetan mahastiak duna guneetan sartzen saiatzen ari dira; horrek, betidanik ezegonkorra den itsasbazterra egonkortzeko abantaila ere eskainiko luke.

Bibliografia

  • P. Laborde, “L’histoire de Biarritz”. Elkar, 2019
  • Manex Goyhenetche, “Histoire d’Anglet des origines à nos jours”. Elkar, 2003.
  • Anglet, article Wikipédia : https://fr.wikipedia.org/wiki/Anglet (consulté 14/08/2023).