Gaiak

Ibaiak zeharkatzen duten lurretik sortzen dira. Ur bideak, espazioa egituratzen dute, lurraldeak zedarritzen dituzte eta batzuetan muga bilakatzen dira. Hazkurri emaileak, ibaiek, herriak beren ertzetan bizitzera erakartzen dituzte, gizakiak eta merkantziak garraiatzen dituzte estuarioak eta beren portua diren zabalera handiarekiko loturaraino. Bertan nabigatzeko, leku eta erabileretara egokitutako bateleria anitza behar da. Eguneroko bizitzarako funtsezkoa da, erreferentzia puntua. Ibaia marraztua da, kartografiatua.

Erreferentzia-puntu aldaezinak

Mapa zaharretan ibaiak saihestezinak dira. Ibaiek paisaiak egituratzen dituzte, espazioak definitzen, erreferentzia-puntu dira.

11e siècle - Beatus a Liebana

Liebanako Beatus 8. mendean Kantabrian bizi izan den frailea zen. Idatzi zituen "Apokalipsiari iruzkinak" liburu bat zeinetatik atera den hemen aurkeztutako mapamundia. Eskuizkribuaren kopia anitz egin ziren eta horien artean bat Grégoire de Montaner jaunak manatua Landetako Saint-Sever-ko abadiarendako, 160 urtea inguru.

Liebanako beatus horrek Baskonia Garona ibaia (fl. Garronna) eta Pirineoen artean kokatzen du. Baskonia ibai batek zeharkatzen du, Aturri, eta horren ertzean Saint6sever-ko abadiak leku garantzitsua hartzen du.

11e siècle - Beatus a Liebana

Bereizmen handiko mapa

11e siècle - Beatus a Liebana

Bizi lekuak

Ibaiek dena hartzen dute, mendiak, zeinetatik sortzen diren eta jausten diren, zelaiak non zabaltzen diren eta beren bihurgunez moldatzen dituztenak, itsasadarrak non beren ur gezak itsasoetako ur gazien nahasten dituzten. Hainbat paisaia zeharkatzea, hainbat bizi leku eta bizi molde. Gizakia ibaiari egokitzen zaio, hezten eta moldatzen du dituen bizi proiektuei egokitzeko. Haren ondoan lan egiten du, ibaia hazkurri emaile, hor baita lurrak aberasteko eta arraina ekartzeko; ibai ertzetan edo inguruko gainaldeetan bizi da; portuak sortzen ditu non ibaietako txalupak eta itsasontziak eraikitzen dituen, gizaki eta salgaiak garraiatzeko, merkataritzan aritzeko edo gerren egiteko.

1628 - Carte topographique des costes maritimes

1628ko mapa topografiko honek, iparraldea ezkerraldean duelarik, "Bizkaia bata eta bestearen" ibai, lurmutur, portu, aterpe, eta bokaleak erakusten ditu, Donostiatik Saint Paul arte (gaur Saint-Paul-en-Born). Aturri agertzen da eta haren uharte batzuk; ertzetako parrokiak: Santizpirita [St Espritc], Doneztebe [St Estienne] (eskuineko bazterra), Lehuntzeko abadia [La Honce] (ezkerreko bazterra). Baionari behera bokalea, eta lehengo itsasbazterreko ibilbidea. Aturriren iparraldean, Marensin eskualdean, errekak bokale batzuen bidez iristen dira.

Aturriren hegoaldean, Errobi (Bayonne [Bayonne]), Lamoulie (Biarritz [Biarys]), Uhabia (Bidarte [Bidar]), Urdazuri (Donibane Lohizune [St Jean du lus], Ziburu [Siboure]), Bidasoa (Hendaia [Andaye]) eta Urumea (Donostia [S. Sebastien). Nafarroa eta Gipuzkoako kostaldeak lurmutur, arrada eta portuek puntuzkatzen dute.

Nabigazioa

Ibaiak gizakien joan-etorrietarako eta salgaiak garraiatzeko erabiltzen dira. Aturri Aire-sur-Adour arte nabiga bazitekeen, orai Uhaitz elkartuak arte baizik egingarri da. Errobi Uztaritze arte, Urdazuri Azkaine arte. Zirga-bideek nabigarri izan ziren zati horiek noiztenka doblatzen dituzte.

1610eko bi mapa hauek ohiz kanpokoak dira.

1610 - Plan du cours de l'Adour

Norabidetuak (iparraldea gaineko aldean da), mapa hau izugarria da, Aturriko nabigazioaz erakusten digunagatik. Hiru eremu agertzen dira. Ibaiari goiti, Akizeko zubiaren ondoan, zazpi ontzi amarratuak zaizkie perpendikularki bi ertzei. Salgaien garraio edo arrantzako barkuak dira, Akize izan baita 19. mendea arte egurra, arraxina, edo ardoa bezalako salgaien ontziratze eta deskargatze gunea. Akizeko zubia eta behera zaion Santizpirituko, Baionaren parean, hamaika ontzi gora doaz. Arraunlariek bultzaturik edo belek lagundurik, barku horiek ibaietako nabigaziorako eginak dira eta garaian arruntak ziren chaland edo tilhole ontziak izan daitezke. Baionari behera bost itsas zabaleko ontzi, aitzin eta gibeleko gainaldeei esker ezagunak. Batzuk ibaian gora doaz txalupei esker, besteak itsas zabalean egoki dira, haieruntz doazen pilotoaren beha.

Apurka, mapen egiteko moldea aldatuko da. Metodo berriek, horien artean triangulazioak, ibaiak ziren erreferentzia puntuez askatzera eramanen dute. Garraioa ere aldatu egingo da eta errepideak edo trenbideak sortuko dira, erliebeak eta haranak gutxiago kontuan hartuz. Ibaiak mapetan agertzea ez da gehiago hain estrategikoa..

Autoreari buruz

Sophie Lefort, Baionako arte eta historia hiria / Turismo bulegoko gida mintzalaria eta Historian doktoreak (UPPA) idatzitako testua.